Friday, July 27, 2007

Hemlis frågor

Jag var så ledsen över att jag missade hemlis 1, men nu kommer det en Hemlis 2! Så nu har jag anmält mig, och här är mina svar på frågorna.

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag tycker om alla naturmaterial (ull, lin, bomull, silke, alpaca). 100% Akryl däremot går helt bort. Effektgarn är inte heller min typ av garn.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Tycker om de flesta färger, så länge de inte är för skrikiga. olivgrönt (egentligen grönt i alla nyanser), gammelrosa, brunt, grått och gråblått/åskblått är favoriterna.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Skrikiga färger som sagt. Har även ganska svårt för lila och gult, även om de naturligtvis kan vara fina. Allför pastellfärgat är inte min kopp te heller.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Trä är trevligare än metall, men jag använder båda. Plast har jag aldrig testat. Stickar på rundstickor, raka stickor och strumpstickor, och gillar allihop.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat från och till från det att jag var nio (nu är jag 20). Skulle nog kalla mig avancerad nybörjare. Alltså en nybörjare som testat ganska mycket, men inte är jätteduktig på det.

6. Dricker du kaffe? Te?
Dricker båda två med glädje, och flera gånger om dagen! Te dricker jag dock helst grönt eller rött, försöker att hålla koffeinet till kaffedelen.

7. Är du allergisk mot något?
Nej

8. Vilken slags musik tycker du om?

Lyssnar mest på hårdrock, men det mesta går hem hos mig. Gillar musik över lag, och att lyssna på musik och sticka tycker jag är en mycket bra kombination.

9. Favoritgodis?
Jag är en godisgris av värsta slaget! Gillar allt, men choklad och lakrits är mina favoriter. Speciellt choklad i alla dess former; ljus, mörk, flytande, kladdkaka, m.m.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag syr, broderar lite, nålbinder och väver om jag har tillgång till vävstol. Och så tecknar jag lite. Men stickning är alltid nummer 1.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Stickar allt med glädje! Sjalar har jag precis upptäckt, och har stickat 4 stycken bara nu i sommar ( 2 av dem var dock presenter). Så just nu tycker jag att det är roligast. Speciellt om de är i spets. Och man kan ju aldrig få för många sjalar!

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej, men mest för att jag inte känner till några.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
En vacker skir spetssjal i lenaste silke. Eller något annat i silke. En vacker formstickad tröja t.ex. Vad som helst i silke är nog mitt drömprojekt nu, bara för materialets skull. Som student är det ju inte direkt vad man har råd med.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?

Ja, jag stickar och använder pulsvärmare. Har aldrig mätt handlederna tidigare, men nu mätte de 15,5 cm om måttbandet var tajt.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Ja, det är ett lagom litet projekt.

16. Stickar du sockor?

Ja.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Storlek 36. Ganska korta och breda, men det var svårt att mäta... Har jag mätt rätt är de 23cm länga och 23 cm i omkrets, men det känns som konstiga siffror.

18. När fyller du år?
27 Augusti.

19. Stickar du med pärlor?
Har aldrig testat, men planerar att göra det någon gång. Tycker att det är fint.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Allt allt allt! Är bokslukare av värsta sorten. Allra helst läser jag skönlitteratur av olika slag. Tycker om att fly vardagen med en bok.

No comments: