Tuesday, November 10, 2009

Vantarna har fått krus


Nu är det ett bra tag sen jag skrev om mitt tvåändsprojekt, jag har kommit en rätt bra bit sen sist. Jag har lärt mig göra krusmönster, och gjort ett enkelt sådant längst ner på vanten. Jo, det blir faktiskt vantar har jag bestämt, det blir inte för litet som jag trodde först.
Just nu håller jag på och lär mig sticka tumkil, det har jag aldrig gjort förut. Det är allt lite klurigt att förstå hur man ökar snyggt, är det nån tvåändsstickare som har nåt tips? Alla de böcker jag har förutsätter att man vet hur man ökar...

Förresten, behöver jag säga att jag är skitstolt? Det blir så fint och tätt och varmt och jag är så nöjd över att jag vågade ge mig på den här utmaningen!

10 comments:

Dödergök said...

Vad snyggt det blir! Superkul!
Jag brukar öka genom att sticka en maska med båda trådarna samtidigt, det blir snyggt i tumkilen tycker jag.

Awelyne said...

Ja, jag gjorde som Dödergök sa.
Ett tips om du vill tvinna upp tråden snabbt är att ta en öppen hårnål, göra en ögla av båda trådarna och trä på på hårnålen, trycka in hårnålen i garnnystanet, ta en tråd i varje hand och dra isär dem, så snurrar garnnystanen fort och trådarna tvinnar upp sig.

Annie said...

Du är riktigt duktig du! Är det inte svårt att sticka med så tunna stickor? Blir det inte jättepilligt?
Jag håller just nu på och virkar lite olika saker och använder ibland väldigt tunna virknålar och tycker det är jätte svårt. Det är ju nästan så man böjer sönder virknålen!
Ha det bra!

sticksIDAn said...

Snyggt!
Jag är så imponerad och lite sugen på att ta tag i den där mössan som ligger i korgen sedan 5 år... 7 varv stickade om jag mins rätt.

Knitarina said...

Vad fint det blir!
Jag brukar göra som Dödergök, men jag tar maskorna en i taget. Blev tipsad att det annars kan bli ett litet hål i ökningen, men eftersom jag inte testat att ta två trådar samtidigt vet jag inte om det gör någon skillnad...
Välkommen in i det underbara tvåändsträsket!

Chaos by said...

Supersnyggt! Ska försöka mig på tvåändsstickning snart. Det ser ju så vackert ut.

Pom A said...

Vad mycket fint du gjort sedan jag var inne här sist.

Hoppas allt är bra med dig!

:) Pom

Eva S said...

Du kämpar på du och snyggt blir det.
Önskar dig en fin helg.
Lev väl o må got

Anonymous said...

vad jag letade efter, tack

Hemskapat said...

För den som är intresserad av tvåändstickning kommer helgkurs på Runmarö att genomföras under 2010!
Varmt välkomna, för mer info se www.sticktanten.se