Thursday, August 25, 2011

Enkla men lyxiga sockar


Inför hösten behöver man ju alltid sockar, så jag tog tillfället i akt att införskaffa mig en riktig lyxhärva med sockgarn. Jitterbug från Colinette är ju ett av mina absoluta favoritgarn, den här härvan köpte jag på Tummelisa. Enkelt, med en liten fläta bara, men ändå så lyxiga!

Att ta kort på sina egna fötter är inte det lättaste, tur att jag är vig! Förstår inte riktigt själv hur jag lyckades ta den översta bilden. Om grannarna såg mig måste de undrat vad sjutton jag höll på med!

Garn: Colinette jitterbug i färgen Elephants daydream. Exakt en härva gick åt.
Mönster: Jag utgick från mönstret till Baudelaire men skippade spetsstickningen och stickade bara flätan. Det här mönstret stickas från tån och upp, så man kan utnyttja precis allt garn! Dessutom tycker jag att det sitter bra på foten, i alla fall på mina fötter.
Stickor: 2,5mm

15 comments:

Manduzana stickar said...

Så enkla, men så snygga!

docksjo said...

Jätte fina

disa said...

Jätte fina! =)

Anonymous said...

Snygga!

Annika GW said...

Så fina! och att du använt ett annat sticksätt ( från tån och upp) verkar spännande!

PetraO said...

Fiiiina!

Katrin said...

Från tån och uppåt så himla praktiskt när man har en massa restgarner och inköpsstopp som jag har. Fint.

Dödergök said...

Mycket fina strumpor! Mitt favoritgarn i min favoritfärg är det också. :)

Anonymous said...

Super. Måste passa på att tacka för ditt kommunistvant mönster. Skrev ut det, gav det och garn till min mamma.Och vips hade hon stickat dem, och så fick hennes 23 åriga barnbarn ( min dotter) en present som hon blev tok glad för.// Jenny-Ann

Thepas said...

Hur fina som helst! Kanske måste ta en tur till Tummelisa imorgon...

Sunna said...

underbara, tack för mönstertipset

Julia said...

Superfina, gillar verkligen hur flätan övergår till resår.. :)

Ulrika said...

Åh, de ser verkligen helgossiga ut! Bara att invänta lite kallare dagar nu då!

handarbetaren said...

härliga strumpor!

bara Lova said...

Det var evigheter sen jag stickade nåt (eller nåt annat heller för den tiden) men känner att sugen ökar nu när det blir höst. Och just efter sockar. Dina var superfina, gillar att de är lite högre.