Wednesday, January 23, 2013

Spånad

Jag går en utbildning som heter Ledarskap i slöjd och kulturhantverk på Göteborgs universitet, och denna vecka har vi börjat vår tio veckor långa praktiska textilkurs (utbildningen är framförallt akademisk, men med praktiska delar, om någon vill veta mer så kontakta mig!). Denna vecka står spånad på schemat, fantastiskt kul tycker jag som velat lära mig det ungefär hur länge som helst!

Sist jag försökte lära mig var för sex år sedan på Stenebyskolan, då ägnade jag en vecka åt att svära, svära och svära lite till. Förväntade mig alltså en arg vecka, men till min stora förvåning så liksom bara gick det! Visst blir det lite knutar och trassel men överlag så går det jättebra och jag är så sjukt nöjd! 

Mitt livs första egenhändigt spunna garn! Jag är så jäkla stolt, och har såklart redan högtflygande planer om att införskaffa en egen spinnrock och börja spinna på riktigt. Är det någon som har tips på vart jag kan vända mig om jag vill ha tag på en hyffsat billig spinnrock? Jag vill inte köpa någon ny dyr spinnrock innan jag vet om jag verkligen kommer spinna mycket, men det kanske finns något passande forum för att nå en säljare av en begagnad?

18 comments:

teresa said...

Vet att Stickfrossa gick igenom alla spinningstadier för ett par år sedan, kanske kan du fråga henne?

Manduzana stickar said...

Det ser verkligen fint ut :)

Textila Erika said...

Kolla loppisar, blocket och auktioner efter spinnrockar. Jag ropade in en spinnrock för 60 kr för några sommrar sen på en gårdsauktion. Den saknade någon del som jag köpte senare på loppis. Men jag har sett att det går att komplettera från något företag, minns bara inte vilket.

Karin said...

Det finns massor på Blocket! Lycka till!

Sopie said...

Det finns en svensk spinngrupp på ravelry som är väldigt aktiv och hjälpsam, de brukar posta länkar till spinnrockar på blocket som ser ut att funka.

Jag köpte en ny Kromski minstrel när det var dags för mig, men en slända att underhålla sig med medan man väntar är inte fel vare sig man skall köpa gammal eller ny spinnrock.

Anonymous said...

Alternativ.nu eller deras tidning Åter? Flera som läser/skriver där sysslar med spånad, och bör om inte annat ha tips... Lycka till! Ser verkligen superfint ut! :-D

Jennie @ Jennialiskt.se said...

Så vansinnigt häftigt, ser galet bra ut ju! :)

Ostickat said...

Men vad skoj, både spinningen och skolan :-)

fale artut said...

Annonsera på blocket, eller leta efter annonse. Ibland kan man hitta på loppisar men de kan vara sneda och vinda, eller sakna någon del, och då är det inte roligt! Spinna är fantastiskt!

ARGA STICKAREN said...

Jag köpte min på loppis för 300 kronor! Men kolla http://www.ravelry.com/groups/spinning-in-sweden

Anonymous said...

Min erfarenhet med gamla svenska spinnrockar att dem är för snabba, och inte välgigt bra får ullspinning, för att de är designade 100 år sen för att spinna lin.
Köpte Kromsky Minstrel, väldigt nöjd.
De är dubbeltrampade (man blir inte trött i ena ben, utan två :-)
och har kombi-spinning - man kan välja dubbeldriven eller scotch tension beroende vilken ull man spinner.

http://www.dengamlaskolan.se/kromski-spinnrock.htm

Lycka till med det hela!

Clara said...

Tack för alla tips! Jag har kollat på Blocket, men där säljs de flesta som prydnadsföremål, och det är svårt att se vilka som faktiskt går att använda. Men jag ska absolut hålla utkik på blocket och loppis såklart! Ska kolla ravelry gruppen också, den verkar ju lovande!

Eftersom jag lärt mig spinna på en gammal nu och tycker att det funkar bra ska jag nog hålla mig till en sådan, de kostar ofta ca 300 istället för 2-5000 som nya gör. Men kanske blir det en ny någon gång...

Yarn-Madness said...

Ser otroligt skoj ut, det där! Jag ska också lära mig spinna, när tid finns - har redan fibrer som ligger på vänt när den dagen kommer ^.^

Unn said...

Jag har sätt såna på Återbruket vid återvinningscentralen på Alelyckan i Göteborg. två hade dom innan jul i alle fall. det brukar va bra pris på saker där... då kan man ju testa dom lite också iom att dom finns i butiken liksom. kan va något.
Unn

Hanna said...

Jag har en spinnrock som jag spunnit en hel del på, som jag kan tänka mig att sälja för en liten peng. Tyvärr finns den i Uppsala... Men är du intresserad så mejla mig!

Magganmagi said...

Anslut till gruppen Spinnare på facebook. Där finns en massa experter (och nybörjare:-)) som hjälper till med råd och dåd.
Lycka till!

Ida said...

Vad hittade du för grupper på fb? Jag sökte efter spinnare men hittade ingen...

Clara said...

Hanna: Jag tror jag ska försöka leta reda på en här i trakten, det känns svårt att frakta ner en spinnrock? Eller vad tror du?

Ida: Jag sökte på Spinnare efter tips från magganmaggi, det finns en grupp som heter så. Hittar du den inte?