Thursday, April 25, 2013

Hur jag stickade den prickiga Oslo anorakken

Jag har fått lite frågor om hur jag stickade den prickiga Oslo anorakken, så jag tänkte att jag skriver ett blogginlägg om det. En av förutsättningarna för att jag tackade ja till stafetten var just att jag inte behövde göra något mönster, utan bara inspireras. Jag hade varken tid eller ork just då, med Astrid på väg. Så något riktigt mönster finns inte, men jag kan ju berätta hur jag gjorde och tänkte!

Först och främst utgick jag helt från ursprungsmönstret, i maskantal, minskningar, varv osv.
Ändringarna jag gjorde var:
1) Jag stickade 2:2 ribb istället för rätstickad kant. I den rätstickade kanten görs några förkortade varv för att tröjan ska gå ner lite över rumpan, så där blev resåren längre.

2) Jag gjorde den prickig (det var ju liksom hela grejen). Det har jag inget fullt mönster till, men bilden ni ser ovan är så som tröjan stickas från botten (klicka på den så blir den större). Sen minskas det i sidorna några gånger, vilket gör att prickarna inte går jämt ut. Det var också därför jag valde att göra en vit sidokant.
I raglanen är det lite klurigt att få till prickarna. Jag gjorde helt enkelt så att jag stickade på, och blev det fult så repade jag upp och stickade om... låter kanske omständligt, men eftersom tröjan är så liten och stickorna så stora så tog det inte särskilt lång tid.

3) Vid ett tillfälle ska man lägga upp några maskor i kanten, det som sedan blir knappkanten vid luvan. Det gjorde jag aldrig, utan istället plockade jag upp maskor längst hela luvan efteråt och stickade en 2.2 ribb kant i grått, med tre knapphål i ena änden. I motsatta änden mot knapparna sydde jag fast den i tröjan.


Det är allt! I alla fall vad jag minns :).

3 comments:

by Caloweena said...

Tack för att du delar med dig! Jag är löjligt förtjust i din prickiga variant och bara mååååste försöka göra en liknande! jag har länge suktat över Oslo anorakken, men ändå inte riktigt varit inspirerad för att den ser lite för "enkel" ut, men gillgar modellen. Med dina prickar blev den perfekt!

Jennie said...

Åh, så otroligt söt den är! Liksom Astrid...

Emilia said...

Underbar anorak och ännu underbarare minimodell!