Sunday, June 30, 2013

Madelinetosh



Ett av garnnystanen som skymtade på förra bilden är Madelinetosh vintage. Det är första gången jag stickar i Madelinetosh men inte sista - vilket garn! Det lever helt klart upp till förväntningarna jag hade på det, det är ljuvligt! Jag älskar den här typen av rundspunna (heter det så? eller är det såhär navajo-ply blir?) merinogarner. 

Jag var bara tvungen att börja sticka direkt, och nu kan jag inte sluta. Det ska bli en mössa med flätor har jag tänkt, en Wood Hollow hat. Färgen heter Gilded och är orange-gul, jag gillar den skarpt. Enda nackdelen är väl lukten då, precis som Jitterbug luktar garnet rätt starkt av ättika. Jag har vant mig nu och det gör mig ingenting, tycker nästan det är charmigt. 

6 comments:

miastick said...

Håller med, det är charmigt med vinäger-lukt :) Nästan lika gott som lanolin.

docksjo said...

Jag tror att det heter kabel spunnet om det består av många två spunna.
Jag måste testa det snart med, det ser riktigt härligt ut, älskar den färgen.

Luxxie - Kreativt Kaos said...

Åh, den mössan kommer säkert bli supersnygg i det där garnet. Ser ut som en perfekt match.

Jag gillar också den typen av spunna merinogarn, jag tycker dom är skönast att sticka med och jag gillar verkligen maskbilden som blir!

metamorphosis said...

Vilken helt fantastisk färg!

Är också nyfiken på Madelinetosh, mycket på grund av Kamilla som stickade i ett SÅ fint koppar/brons färgat sock tosh!

Sjömans-Elin said...

Någon gång ska jag sluta vara så småsnål och testa jag med. Runda garner får man förresten när man tvinnar fler trådar (än två) med varandra. Ju fler trådar, desto runare garn. Om vi talar i generella termer.

(För att förtydliga, navajotvinnat = kedjetvinnat = "fingervirkat" = entrådigt garn blir tretrådigt. Kabeltvinnat garn = två flertrådiga garner tvinnas ihop med varandra - ser ut lite som en kedja med massa bullar på.)

Madeleine said...

Håller med, underbart garn! Och vilken färg du har hittat! :D
Synd bara att Madeline Tosh levererar så långsamt, tycker mest allt är slut hela tiden. Vad köpte du ditt?