Monday, June 24, 2013

Miss marple

Den enda gången jag hittills varit på stickcaféet Sip & knit i Göteborg (det kommer dock fler gånger för det var väldigt trevligt trots att jag kräktes pga graviditet, Astrid måste bara bli lite större först) så stickade Jeanette på en Lady marple. Sen dess har jag velat sticka en men inte riktigt kunnat bestämma mig för vilket garn jag ville ha. 

När jag beställde garn från Pickles kärade jag ner mig totalt i Pickles merino tweed i grönt och köpte några nystan utan att veta vad jag skulle göra med det. Där hade jag det omvända problemet - fint garn men hittade verkligen inget mönster jag gillade som passade till garnet. Men med dubbelt garn blev stickfastheten perfekt för Lady Marple och problemet var löst!

Egentligen är det kanske inte det bästa garnet att sticka mönster i, själva frontdelens mönster framträder inte så tydligt. Gissar att kanske Cascade eller Ullrika (som Jeanette stickade sin i) hade gjort mönstret tydligare, men jag gillar det ändå och tycker inte det gör något att mönstret inte syns. Det viktiga med den här koftan är färgen, formen och att det händer nåt på framstycket. Rolig att sticka är den också, fort går det på stora stickor!

7 comments:

Syserine said...

Jag var jo bara tvungen att köpa mönstret! Så himla fint! Och underbar stickfasthet som passar mig perfekt.

Anna Martina said...

Kommer att bli så fin, du får ha den på dig när du kommer på Sip n Knit någon gång i framtiden!

Anonymous said...

Merino Tweed är så fint och mjukt. Jag fick klappa en gång... Undrar om ganska breda flätor skulle synas bra? Det är ju lite tråkigt att bara sticka slätsstickning.

//Karin

Wallinskaya said...

Den färgen är sagolikt fin.

Manduzana stickar said...

Det där garnet ser så mjukt och mysigt ut!

Efwa - Medea said...

Underbar färg. Jag tror att mönstret kommer fram mer när du blockar den när du är klar. Så tyckte jag att det blev med min i alla fall. Lycka till!

Annika said...

Den blir jättefin!! Härlig färg! :) Skulle också vilja köpa mönstret, men det är ju på engelska om man köper det via Ravelry. Det vet jag inte om jag fixar.. Finns mönstret någonstans att köpa på svenska?

H. Annika från Finland