Sunday, September 15, 2013

Vad jag stickade till Astrid när hon låg i magen

För ett bra tag sen fick jag ett önskemål om att skriva lite om vad jag stickade till Astrid när Astrid fortfarande kallades för Lillhen och låg i magen. Du som önskade har säkert redan fått ditt barn, men det finns säkert fler gravida där ute som funderar på det. Jag funderade i alla fall väldigt mycket på sånt när jag var gravid!
I de allra minsta storlekarna stickade jag mössor och sockar. Ett helt gäng faktiskt av olika storlekar och modeller. Den här vita mössan hade Astrid precis när vi åkte från bb, sen blev den för liten nästan med en gång. 

Dessa sockar blev också flitigt använda. 

Tröjor däremot stickade jag ingenting av i de minsta storlekarna, trots att Astrid föddes i februari när det var rätt kallt. Men jag tänkte att hon nog ändå inte skulle ha så mycket sånt, och det är säkert olika men det hade hon inte heller. Vi hade en overall som var lätt att dra på om hon skulle ligga i vagnen, och under den hade vi bara body och byxor. I sjal blir det väldigt varmt upptäckte vi så där behövdes heller ingen stickad tröja. 
Den här randiga tröjan är i ca strl 62 och den var toppen under sommaren! Sommaren i Sverige är ju ganska kylig, särskilt om kvällarna, och då var den här tröjan perfekt istället för jacka. Den är stickad i Lanett, som visserligen är ull men ändå rätt tunt. Väl använd kofta! Mönstret är detta, och är faktiskt en favorit hos mig trots att det är ett dropsmönster. Tycker att det sitter bra. 

Jag passade också på att sticka lite olika grejer som skulle vara bra under höst och vinter, dvs nu ungefär. Dessa byxor kommer passa fint rätt snart tror jag, och här bedömde jag storleken rätt. Med andra saker, som tex den stickade prickiga tröjan från pickles bedömde jag helt fel, den hade varit lagom ungefär i juni...

Sammanfattningsvis: jag stickade bara smågrejer i minsta storlekarna. Mössor, sockar osv. och så lade jag krutet på saker hon kan ha när hon blir äldre och som därför kommer användas längre. I efterhand känner jag att jag tänkt rätt, men andra som stickat små kläder kanske använde dem jättemycket och kände att det var rätt! Oavsett så är det otroligt kul att sticka små kläder, fort går det och gulligt blir det :). 




8 comments:

Anna said...

Hej ja alla tänker vi olika. Vår son föddes i januari och det jag använde mest var sockor utan häl, sen när våren kom Stickfrossas kofta. Sen blir det roligare när han blev större och önskar sig saker!

Tummelisa Garn & Design said...

Vad fint att få lite tips! Jag skall bli mormor om 1 månad. Det skall bli underbart roligt! Längtar jättemycket!
Grattis föresten till en underbart fin bok! Det blev succe direkt i min butik! Såldes slut på en dryg timme!!! Skall ringa Eva och beställa fler imorgon!
Kram Ann-Christin, Tummelisa

C said...

Vilket fint inlägg, tack! Det var jag som frågade, men bebisen ploppar inte ut förrän i vinter. Att du inte stickat så mycket till första månaderna fick mig att tänka till lite, nu blir det kanske större storlekar trots allt.

Panne said...

Til mitt februarbarn strikka jeg to helt enkle rillestrikkede tepper i tynn ull og silkeull. De har vært mye brukt. Ei lita lue fra boka strikk til Nøstebarn blei også mye brukt. Ellers strikka jeg også heller i de litt større størrelsene.

Helga said...

Den där prickiga är så himla fin!

Annika said...

Jag håller helt med dig. Mitt barn kom i december, och vi hade inte heller så mycket användning för tjocka koftor eftersom han dels satt i sjal hela vintern och dels var väldigt varm av sig.
Dessutom är det ofta just de första plaggen som släktingar sparat, så han hade massor av pyttesmå stickade koftor från när jag och hans pappa var små som han tyvärr inte hann använda så många av.
Nu håller jag på att sticka en tröja till ett annat barn som kommer i december, men då försöker jag göra så den blir lagom till nästa vinter istället. (Fast det är så svårt, jag minns ju inte alls hur små de var!)

metamorphosis said...

Även här var en tunn ullkofta i sissådär 62/68 den hemstickade favoriten. Lite stor till en början (bra, då behövdes inga vantar) och sen flitigt använd under den inte så varma svenska sommaren och en bra bit in på hösten iom att tunna, hemstickade plagg är skönt strechiga och liksom växer med barnet! :)

Clara said...

Tummelisa: Vad roligt, grattis! Och så himla kul att den sålde slut så snabbt, mamma berättade att hon köpt ditt skyltexemplar :)

Anna: Kan tänka mig att det blir roligt när de blir större! Om de inte vägrar ha på sig stickat då...

C: Men det kan ju vara skillnad om ditt barn kommer i början av vintern, Astrid kom ju i slutet av februari när vintern höll på att ta slut. Svårt det där med kläder!

Panne: Åh nöstebarn har så fina mönster!