Thursday, February 27, 2014

Vega som mössa






I Vantar för alla årstider finns ett par Scallop-mönstrade vantar som heter Vega. Nu har jag gjort ett mönster till en mössa med samma mönster, och jag är himla nöjd! Jag funderade ett tag på att inte göra det, det finns ju trots allt flera olika mönster med denna typ av vågmönster (tex Maria Carlanders gulliga mössor) men efter peppning på Instagram blev det ett mönster tillslut. Det finns trots allt inget som är precis såhär (iaf inte vad jag sett), dvs en påsig mössa med flera repetitioner av mönstret. 

Garnet är Rauma finull och jag stickar på 2.5mm, men jag skulle tro att många som inte stickar lika löst stickar med 3mm istället. 

Jag har tänkt länge att jag skulle göra en mössa, men när jag såg min kompis Elins ursnygga variant i gult och vitt fick jag äntligen tummen ur. Visst är hennes kanonfin! Jag måste sticka en likadan till mig själv snarast möjligt. Om jag minns rätt har hon använt Kampes tvåtrådiga i den varmgula färgen, det är en så himla fin gul nyans. 

Vi var ute och fotade vid Ramberget och med oss hade vi Elins kompis Ulrika som assistent. Himla bra att ha någon att lägga alla grejer på! Vi fotade som synes lite mer grejer, sjalar och koftor (den blåvita koftan några inlägg ner tex).


Nu undrar jag om någon av er vill teststicka Mössan Vega? Jag behöver några provstickare för de olika storlekarna, och allra helst för både svenska och engelska. Mössan finns i fyra storlekar, Small 53cm, Medium 56cm, Large 59cm och XLarge 62cm. Om ni vill teststicka kan ni väl maila mig på clara(snabela)clarafalk(punkt)se så skickar jag mönstret till er. Och skulle jättemånga höra av sig så blir det de som mailar först i de olika storlekarna :).

Uppdatering: så många svar jag fick direkt! Small, medium och large har jag fått flera mail om, ni som mailat får svar imorgon. Vill någon däremot sticka XL får ni gärna maila! 

8 comments:

Svarta Malin said...

Så himla fin mössa!
( Och tack för länken till barnmössorna!)
Fast jag vill nog ännu hellre sticka Riga mössa och vantar som också är fantastiskt fina!
mot Ravelry..

Fanny said...

Väldigt fin mössa! Jag är en ny läsare här på bloggen och vet inte hur du brukar göra med dina mönster. Släpps de på bloggen sedan eller kan man köpa det på t.ex. Ravelry? Jag är väldigt sugen på att sticka en likadan mössa. :)

Solveig Lövendahl said...

Ååå, det var det finaste!

Clara said...

Fanny: Så snart mönstret är provstickat så kommer det på Ravelry! Jag heter ClaraSofia där :)

Solveig och Svarta Malin: Tack!

Stina said...

Jag har redan stickat en till mej :-) Annars hade jag gärna provstickat.
Bild finns i bloggen :-)

Ananas said...

Åh så fint :)

maria carlander said...

Huur fina som helst! Gillar verkligen när man lägger vågmönstret i förskjutna rader -det blir grymt.

heidi said...

vilken perfekt liten vårmössa!