Saturday, July 19, 2014

Första skörden

När vi kom tillbaka till Göteborg gick vi ner till vår odlingslott, och där hade det bara sagt BOOOM under tiden som vi varit borta. Det växterna behövde var uppenbarligen två veckor helt utan tillsyn, för jäklar vad de växt! Tex lämnade vi två halvvissna squashplantor åt sitt öde och när vi nu kom tillbaka så är de jättestora och gick att plocka fullväxt squash ifrån. 

Det är verkligen en fantastisk känsla att kunna skörda sin egen mat, och vår lilla lott på 6 kvm ger faktiskt rätt mycket grönsaker ändå! Oerhört långt ifrån självförsörjande såklart, men det ger mycket glädje. Jag önskar bara (satan i gatan vad jag önskar det) att jag inte var överkänslig mot baljväxter så att jag kunnat odla mer proteinrik mat och inte bara grönsaker.

5 comments:

kråkspark said...

Var inte ledsen för att du inte kan äta baljväxter! Vi har det också i min familj men det går att odla massor av andra saker ex lök, mangold, spenat,kål och squash är ju jättebra och ger mycket mat. Är också precis hemkommer från semester och glatt mig precis som du över hur mycket som vuxit. Även ogräs, förstås .

Olivia said...

Oj, du också! Jag känner mig så ensam i det, "kul" att höra att andra har det likadant. Men visst är det fint att odla iaf, även om man har svårt att få ihop en fullgod måltid av egenodlat. Kram på dig!

Clara said...

Jag tycker också att det är kul eller vad man nu ska säga att höra om andra som inte heller tål baljväxter :). Mitt problem är att jag inte tål kål eller lök heller, eller jag dör inte av det men jag får magknip och måste ligga med vetevärmare i några timmar om jag äter sån mat som andra mest får lite mer gaser av. Det gör det svårt att vara vegeterian, det är nog min största sorg i det hela.

Futu said...

Härligt med en odlingslott!

Manduzana stickar said...

Vilken lycka att få skörda sina egensådda grönsaker!