Thursday, September 4, 2014

Teststickning av sjalen Tailwind/Medvind






Jag håller på med ett mönster till en randig sjal med i-cord kant, och undrar om någon av er är intresserade av att teststicka den? Varken sjalen eller mönstret är helt klart än, men det är klart så långt att det går att börja teststicka den. På bilderna ovan ser ni hur den ser ut, och konstruktionen är gjord så att man börjar i ena snibben och sedan ökar på ena sidan samtidigt som man minskar på andra, så att det sista varvet blir den ena kortsidan. Hänger ni med? Titta på ränderna på bild nr 2 och 3 så tror jag att det går att förstå :). Formen blir lätt assymetrisk, men det jag framförallt gillar är att det går att sticka ända tills garnet tar slut utan att oroa sig över att man då har varv kvar.

Ca 100-150g Magasin Duett supersoft går det åt, beroende på hur stor man vill göra den. Exakt garnmängd kommer först när jag stickat klart den helt, men ca 50g av respektive färg. Det går hela tiden att prova sin sjal (som ni ser på översta bilden sitter stickan kvar i, en helt vanlig 80cm rundsticka) så det går att göra den så stor/liten om man behagar.

Mina önskemål för teststickare är:
  • Att ni har facebook eftersom den mesta kommunikationen kommer ske i en grupp där.
  • Att ni är klara om ca 5 veckor, ungefär till den 10:e oktober (det är en snabbstickad sjal). 
  • Att ni dels letar efter fel när ni stickar sjalen, men också att ni letar stavfel/språkliga fel/otydligheter. 
  • Mäter hur mycket garn som går åt och skriver det till mig. 
  • Mönstret kommer bli både på svenska och engelska men finns just nu bara på engelska, så du måste kunna behärska engelska termer. Själva sjalen är dock relativt enkel, så det är inget komplicerat språk. 
Om ni är intresserade så maila mig på clara(snabela)clarafalk(punkt)se och skriv gärna lite i mailet om hur mycket du stickat tidigare osv. Hoppas att några av er är intresserade!

Uppdatering! TACK för alla mail, men nu har jag alla teststickare jag behöver!

7 comments:

Otaliga projekt said...

Den ser jättefin ut. Jag tilltalas av när färgerna "möter upp" varandra i randningen.

Åsa said...

Det ser spännande ut! Stickar gärna din sjal-
Åsa sigvardsdotter

Syserine said...

Den vill jag sticka när mönstret är klart! Gillar långa snibbar på det sättet du bär den!

Matilde said...

Så fine farger! Jeg synes alltid du velger så fine farger på det du strikker. Fikk lyst til å strikke dette sjalet, men får vente til mønsteret er klart :)

Anonymous said...

Väntar med spänning på mönstret. Ser snyggt ut! Kitty

AlpakkaAnna said...

Den ska jag hålla utkik efter när den kommer. Ser ut att kunna vara ett bra sätt att använda lite Supersoft-rester?
Det finns ju lite sånt i stashen ;)

annaisa said...

Åh vad jag längtar efter det mönstret! Gillar formen jättemycket ovh randigt är nog det finaste som finns! :-)