Tuesday, February 17, 2015

Mer än någonsin snurrar det tankar i huvudet på mig om vad hantverk, stickning, sömnad m.m. egentligen innebär för mig, för världen och varför hantverk egentligen är viktigt (för det är det ju!). Varje kväll när jag ska somna ligger jag och formulerar blogginlägg (som i mitt huvud såklart är supersmarta) men sen nästa dag när jag ska skriva ner dem så är hjärnan bara fylld med tankar som "vad ska vi nu äta till middag idag". 

För tillfället känns bloggen lite som ett ständigt uppvisande av färdiga grejer, och det är väl för all del helt okej också, jag uppskattar själv den typen av bloggar. Men jag vill mer, och förhoppningsvis kommer det mer. Om jag bara först kan komma på vad vi ska äta till middag vill säga. 

10 comments:

Oslofru said...

Hihi så underbart du skriver, sitter och småler lite för mig själv här. :) HOppas du kommer på vad ni ska äta till middag! ;)

Johanna said...

Detta! http://hovkonditorn.blogspot.se/2013/02/chickpea-spinach-curry.html
Hur gott som helst och nu är ditt problem löst :D

Cecilia N said...

Såndärkorvsallad?

chorizo eller annan "såndärkorv" (du minns väl reklamen?) slantas och steks
ris eller pasta är basen
fyll på med diverse grönsaker, typ frusna ärtor eller blandning
osttärningar (låt dem gärna få kontakt med de varma ingredienserna ordentligt så att de smälter)
valfri mängd jordnötter
och så crème fraîche till som dressing.

Nej det är knepigt med fantastiska formuleringar som bara försvinner. Kanske en diktafon vid sängen? Bara babbla på så kan du redigera när du skriver.

Och ja, hantverk är viktigt!

Irene Lundell said...

Tack för denna reflektion!

"...vad hantverk, stickning, sömnad m.m. egentligen innebär för mig, för världen och varför hantverk egentligen är viktigt (för det är det ju!)."

Exakt samma fundering har jag, men kanske från ett annat perspektiv...?

Jag är civilekonom och har akademiska poäng på utbud och efterfrågan. Jag jobbar i det privata näringslivet och förtjänar en hyfsad lön på något jag är rätt bra på. Men det jag älskar att hålla på med har ingen som helst förutsättning att hålla två barn och ett radhus vid liv. Fast det är *jätteviktigt* och fast det är mer hållbart än något annat.

Jag funderar på: finns det något "disruptive" inom hantverk (googla på "Disruptive Innovation" vilket är ett begrepp i min vardag)? Något som kan få utbud och efterfrågan att funka vad gäller hantverk såsom stickning och vävning? Jag är inte optimistisk, det känns som om jorden skulle behöva gå under innan vi värderar hantverk på riktigt. Vi lever liksom inte i en sådan värld.

Men nu är jag hungrig, till middag blir det potatisplättar från gårdagens potatismos, bacon (Ekologisk) och rivna morötter. Det gillar mina tonåringar.

kråkspark said...

Jag har genom åren utvecklat iden om att hantverk/ handarbete inte bara är att tillverka grejer, även om det är roligt och tillfredsställande i sig att göra något med sina händer som man har nytta och glädje av. Jag menar att "hantverka"/ handarbeta / pyssla etc. också är en filosofisk företeelse, precis som yoga, läsa en bok, eller samla frimärken. Det är bara några exempel på saker man kan göra för att finna ro i kropp och själ, samla sina tankar, få koncentration m.m. Jag har länge hävdat att när mina elever får tiden att sitta ner en lång stund , har något för händerna ( textilt i mitt fall) och komma de till ro blir de snälla med varandra. De samtalsämnen som uppstår vid dessa tillfällen är oerhört intressanta! I fredags eftermiddag tex, när en åtta sitter med sina broderier samtalades det om: "min mormor", "kommer du ihåg när vi gick på dagis", "när jag var liten " osv. Det blev en mycket förkortad version och pannkaka brukar alltid gå hem!

Annie said...

Jag tycker din blogg är jättemysig som den är:) En blandning av olika aspekter av livet som vi alla lever tillsammans med underbart handarbete:) Jättekul om du utvecklar din blogg, men var stolt över bloggen som den är just nu också:)
Kram!

Sillen stickar said...

Spela in dina blogginlägg på telefonen som du tänker på kvällen. Så har du dem nästa dag utan att behöva minnas. Bara ett litet tips. Du har en grymt fin blogg!
Kram!

Clara said...

Åh massor med bra middagstips! Toppen!

Irene: Jätteintressant! Ska läsa mer om disruptive innovation. Tänker lite att på ett sätt är vi på väg dit, mot att hantverk värdesätts mer. Handgjort får ett större värde. Och någonting som jag också tänkte skriva om är att mycket av det vi köper redan är handgjort, men av någon under slavliknande förhållanden. Det finns tex inga virkmaskiner och inga maskiner som kan fläta korgar/hattar/mm. Men jag undrar precis som du vad som ska få oss att fatta att vi måste ändra synsätt, förhoppningsvis innan jorden går under då...

Kråkspark: jag håller helt med! Jag slöjdar för att må bra. Däremot märker jag att i stunder när jag mår riktigt skit, som tex när Astrid var inlagd på sjukhus, då kunde jag inte sticka. Tänkte skriva mer om det i ett inlägg framöver.

Ullsanstickar said...

Jag tycker du har en viktig poäng i att mycket av det vi köper är handgjort under förhållanden som vi inte ens kan föreställa oss. Det är ett blogginlägg jag gärna vill läsa! Jag önskar att människor tänkte lite mer på sakers ursprung och samband, vad vår konsumtion innebär för människor och miljö som vi aldrig behöver se. Det är inte bara hantverket vi i väst behöver lära oss att värdera, vi lever ju i en värld som tycker att man kan sätta ett pris på t.ex ekotjänster som regnskogens värde som kolsänka. Kanske den dag vi slutar värdera allt i pengar kommer vara den dag hantverket får upprättelse men för det krävs kanske att världen som vi lever i går under... Men det finns ju forfarande andra kulturer där hanverket värderas högt eller helt enkelt är livsviktigt!
För mig handlar nog hantverket en hel del om kontroll. En blir ju en del i produktionen och på det sättet blir det lite mer människo och miljövänligt. Men det handlar ju även om ett arv och aktivt bevarande av kunskap som kan bli livsviktig för samhället i framtiden. Och jag tror att hela internet världen med bloggar och hanverksforum kan göra en hel del för hantverkets betydelse! Sen håller jag även med kråkspark om att det känns bra i kropp och själ att hanverka, det är underbart när kreativiteten flödar och en bara måste sticka!
Tack för en väldigt fin blogg :)

ylva said...

Vad många kloka inlägg och åsikter kan bara hålla med , att hantverka är ett sätt att vara , det ger mig energi, tröst , och glädje.