Tuesday, June 23, 2015

En (hemsydd)tröja som uppfyller alla krav

Jag tycker det är svårt att hitta bra tröjor till Astrid, i alla fall med de krav jag vill att de ska uppfylla. Dvs lätta att ta av och på (inga små små pilliga knappar), ingen luva (som går att fastna i på lekplatser) och sen då hyffsat i min estetiska smak.

Tur då att jag lärt mig sy och kan göra egna! Mönstret har jag köpt på Etsy, Zip front sweatshirt heter det. Tyget kommer från stoff o stils eko-kollektion. 

Kul att sy, även om dragkedjan var lite (jätte) jobbig. Lösning var att handtråckla fast den först, så gick det bra! Astrid gillar den och jag är nöjd.

Kul att läsa vad ni skrev om ord angående förra inlägget! Jag tycker hemsydd/hemgjord är bra, men det är inte 100% det ord jag letar efter. Jag köper gärna saker av skickliga sömmerskor som syr och säljer, och då går det ju inte riktigt att kalla det hemsytt? Vad heter det då?

8 comments:

Elisabeth said...

Varför inte kalla det ateljesytt? Det är väl ett bra namn. Klingar positivt och stämmer in på vad det är.bdet är sytt hemma i ateljén.

Unknown said...

Skräddarsytt kanske? Det ordet borde dammas av och användas! Sömmerskasytt är lite för krångligt, så vi kan väl bara glömma genusperspektivet och kalla det hela skräddarsytt, kort och gott.

Clara said...

Elisabeth: Ja ateljesytt klingar bra!

Elin: nja, fast skräddare krävs väl gesällbrev för att kalla sig? Dvs utbildning som inte vem som helst kan säga att de har, oavsett genus :).

Kristin said...

Ateljésytt var ett bra ord!

Väldigt fin jacka också :-) Jag har inspirerats av allt du syr och hoppas få lite sömnad gjord nu när jag har sommarlov. Vädret hjälper ju till om man säger så :-)

Caroline said...

"Uppsytt" säger jag!

Anonymous said...

Varför inte hantverkssydd till skillnad mot hemsydd.

Tyg och otyg said...

Det där tyget har jag sytt byxor till mina brorsbarn i också. Det är fint!

Anonymous said...

Måttsytt brukar man väl kalla det?