Friday, August 21, 2015

Indigofärgning

Allt är inte bara katastrof just nu, det händer roliga grejer också. I helgen färgade tex jag och Katarina indigo! 

Jag klippte ut 50x50cm bitar ur linnetyg för att testa att vika dem på olika sätt, inspirerad av japanska Shibori vikningar. 

Det är så magiskt hur det först är gulgrönt och sen när det kommer upp ur vattnet blir mörkblått! Här är det ylletrikå som ligger i badet. 

Efter en doppning såg de ut såhär, sen fick de en omgång till. 2x10min ca. 

Och såhär blev de sen! Jag är oerhört nöjd. Här är de fortfarande blöta så de blev lite ljusare sen (tyvärr) men inte för ljusa. Så roligt, och gav definitivt mersmak till att testa fler sätt att vika på. Nu ska de här få bli kuddar tänkte jag! 

Vi använde indigo från zenit och färgade enligt 365-slöjds recept, funkar bra tycker jag. Om någon är sugen på att testa att vika så kan jag tipsa om att först stryka tyget, sen blöta ner det med sprayflaska så att det är blött och sen vika. Då var det lättare att hantera än i torrt tillstånd. 

4 comments:

Tyg och otyg said...

Vad kul! Det är himla roligt att färga överlag, det borde man göra mer!

Elisabet said...

Så fint. Ja, det är så himla kul att färga!

Unknown said...

Vad fint det blev! Tycker det ser väldigt roligt ut men vet inte om jag skulle våga mig på det på egen hand.

Erika said...
This comment has been removed by the author.