Tuesday, December 8, 2015

Tovade vantar

En annan lätt och snabb stickning jag orkat sticka på senaste tiden är de här vantarna. Mönstret är Tant Koftas häfte "Koftans bästa vantar" som jag köpte just med syftet att lära mig sticka vantar att tova. Är du nybörjare är det här häftet perfekt, bra och pedagogiskt om hur vantar stickas. 

Garnet är Novita Finnish wool som jag fick skickat till mig från dom för ett tag sedan. Dock i en trist beige färg tyckte jag, så jag färgade det blått istället. Stickor 4.5mm använde jag. 

Såhär såg de ut före omgången i tvättmaskinen. På inrådan från StickPrick-Katarina så stickade jag dem rejält mycket längre än vad jag trodde skulle behövas och det var bra! Nu sitter de perfekt. Varma och gosiga i vinter!

5 comments:

Ine said...

Så fine! Det er så deilig med tovede votter om vinteren, og fargen ser perfekt ut!

Eli Kristin Magnussen said...

Nydelige votter - og fargen! :))

Unknown said...

Jättefina, så härlig färg

Malin said...

Vilka fina! Och säkert varma när de är tovade. Min mamma försökte sig på samma sak med ett par vantar för något år sedan men hennes krympte alldeles för mycket i tvättmaskinen...

Linnéa said...

Vilken mysig färg! Vad för typ av tvättprogram använde du dig av när du tvättade dem?