Saturday, October 1, 2016

En Alder-klänning i svart linne

 Åh vad jag är nöjd med den här klänningen! Mönstret är Alder dress från Grainline studios. 

 Obligatorisk posering med tatueringen! Tyget är ett tunt svart linnetyg från Skroten, deras absolut tunnaste som heter Linen Bio Washed eller något sånt. Gillar det verkligen! 

Jag sydde storlek 12, men eftersom min skrivare inte riktigt ville samarbeta med att skriva ut Letter format så kan den vara pyttelite mindre än ursprungsstorleken. Sen har jag lagt till 1.5cm FBA och flyttat upp midjan lite. Ytterligare ändringar är att jag la till en inch till längden och gjorde kurvan längst ner rakare så att den bara är längre bak och inte på sidorna. 

 Vanligtvis gillar jag inte klänningar med rynk i midjan eftersom jag känner mig som ett barn då, men på den här funkar det. Kanske för att halsen är så hög och stram, kanske för att den är platt utan rynk framtill. 

 Ursprungsmönstret har inga fickor men det måste ju alla klänningar har så jag la till enklaste sortens ficka i sidsömmen. Tyget i fickan är Libertyrester från en annan klänning. 

En till bild på fickan. 

Överlag: supernöjd och jag känner mig så cool i den! Det var också jätteroligt (och pilligt) att sy en krage så nu är jag sugen på att sy fler! 

16 comments:

Josefine said...

Jättefin! Verkligen snygg modell. Ser ut att vara ett härligt tyg också, linne är ju ett så skönt material

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Så fin klänning! Gillar kragen i kombination med att den är ärmlös. Kul detalj med mönstrade fickor på en i övrigt enfärgad klänning. Du är jättefin i klänningen!

Handgjort av Vera said...

Superfin!

Dödergök said...

Den ultimata klänningen! Så svinsnygg och passar till allt.

Hanna said...

Så snygg:)

Anna said...

Åh så fin!

Textil med mera... said...

Supersnygg klänning! Så inspirerande att se dina syalster och fina bilder :-)

Grahnslöjd said...

Vilken snygg klänning, modellen är ju helt fantastisk och vad härligt med linnetyg!!

elin said...

Vilken toppenklänning - och så vacker du är!

Linnéa said...

Vad snygg! Och vad kul med det blommiga tyget i fickorna :)

Unknown said...

Så super snygg klänning, du är så bra på att få kläderna sitta så bra.

Janne G said...

Fantastisk fin kjole til deg! Jeg er enig med deg i at det MÅ være lommer i en kjole. Hvilken fasong har du på lommene du syr inn i sidesømmene, og syr du dem fast i selv kjoletøyet, eller lar du dem "henge løse"?

Efwa - Medea said...

Men ååh så fin den blev!!

Teresa said...

Oj så fin! Och i linne, kan inte bli bättre. Vad grym du är på sömnad, att kunna fixa till i ett mönster så där, imponerad av dina sömnadskunskaper.

Anonymous said...

Du er så flink! Har du vurdert å sy kjoler for salg? Elsker omtrent alt du lager! :)

Manduzana stickar said...

Så snygg klänning och så snygg du!