Tuesday, December 6, 2016

Kanta med snedslå

Tänkte att jag skulle visa den grej som faktiskt fick mig att vilja sy egna kläder, nämligen kantning med snedslå (bias binding på engelska). Jag avskyr infodringar som bara hamnar på fel plats enligt mig, och jag trodde länge att det var det enda sättet att sy en halsringning på. Så när jag upptäckte tekniken med snedslå var det som ett hallelujah moment för mig! 

Inser att det är omöjligt att fota svarta plagg, men det är den här klänningen jag råkar så på nu så det blev den. Syna inte sömmarna för noga är ni snälla, de är inte helt raka :P

Det finns massor med beskrivningar på nätet om hur det går till att göra kantning med snedslå, googla bara på Bias binding tutorial eller liknande. Jag ville mest tipsa om att det finns, för er (som liksom jag själv gjorde förr) bara trodde att det var infodringar som gällde på hemsydda plagg.

2 comments:

Brita said...

...en genial uppfinning som jag också använder fast syr bara en söm (struntar i den närmast ringningen). Halsringningen blir inte lika "stel" och fungerar även på trikå plagg (om halsringningen är tillräckligt står och inte behöver töjas ut)...

Efwa - Medea said...

Det tyget du använt är som en dröm!! Jag älskar också att kanta med snedremsa och framförallt att jag kan få i samma tyg när jag skär dem själv.