Friday, January 13, 2017

Ett ambitiöst pennfack på prov

 Tack för alla fina kommentarer på instagram om mitt stickfodral! Innan jag sydde det gjorde jag som ett slags prov för att se hur det skulle vara att sy och för att bättre kunna planera hur jag ville att det skulle ha för funktioner.


Provet fick ett bli ett pennfack till mina ProMarker pennor. Egentligen använder jag inte de här pennorna särskilt ofta, jag köpte dem för nästan tio år sen (!) och eftersom bara nån enstaka tagit slut så säger ju det en del om hur välanvända de är. Men när jag skissar upp vad jag ska sticka och sy så använder jag dem och har tänkt att jag vill få bättre överblick över färgerna.


Precis som stickfodralet använde jag det här mönstret, men följde det inte helt och hållet. Gjorde ett fack på utsidan för enstaka andra pennor och sudd, och så insåg jag att pennorna är så tjocka att bara dragkedjans bredd inte skulle räcka när pennorna ligger dubbelt. Så jag klippte tygremsor lika långa som dragkedjan och några cm breda och sydde fast innan jag monterade ihop hela alltet. Det blev bra! Men ärligt talat så är det här inte ett superbra pennfack. Det är verkligen onödigt stort i förhållande till hur få pennor som faktiskt ryms i det. Nåväl, det funkar för mig och jag har bra överblick över pennorna nu i alla fall.


Pennfacket är i storlek medium vilket jag först tänkte var lagom även till stickfodralet. Är så nöjd över att jag sen valde en mindre storlek för stickorna! Pennfacket känns enormt (borde fota det hela med något för perspektiv inser jag nu) medans stickfodralet är perfekt i storlek. Bra att jag sydde ett test alltså.

Precis som stickfodralet så är nästan allt köpt på Stoff och Stil (fortfarande inte sponsrad) utom yttertyget som kommer från Nani iro och är rester från en klänning. Eftersom det var så tunt så förstärkte jag det med extra mellanlägg förutom vadden.

No comments: