Thursday, April 20, 2017

En flanellskjorta

Jag har sytt en flanellskjorta! Det är något jag saknat i min garderob men som jag inte velat köpa pga jag kan ju faktiskt sy nu. Och då har jag chansen att få en passform som faktiskt passar mig. 
Mönstret är Archer shirt från Grainline studios och jag tyckte det var bra. Har inte så mycket att jämföra med men det var enkelt att följa och resultatet blev bra! Jag sydde enligt storlek 12. 

 Tyget köpte jag för ett halvår sen eller så hos tyg.se. Ett mysigt flanelltyg helt enkelt. Jag gillar verkligen rutiga skjortor och att lägga vissa delar på snedden! Från början är det väl för att det vore skitsvårt att mönsterpassa annars men det är ju väldigt snyggt också.

Jag gjorde lite ändringar men faktiskt inte så många som jag trodde. Ingen fba tex, jag tyckte inte att det behövdes på en sånhär rätt löst sittande skjorta. Mest ändrade jag ärmarna eftersom jag läst att många tyckte att de var för vida, och det tycker verkligen jag också. Jag tog bort 4cm längst ner och de är fortfarande i vidaste laget. Lär ändå använda den med upprullade ärmar så det gör inte så mycket. Och så kortade jag av ärmarna 8cm eftersom jag är kort med korta armar :).

3 comments:

Figeholm.aw said...
This comment has been removed by the author.
Figeholm.aw said...

Så bra den blev! Blir verkligen peppad att testa själv....

Halmoxen said...

Superfin! Och jag håller med ovanstående; jag blev också sugen på att testa själv.