Saturday, April 21, 2018

Kalle-klänning

Den här Kalle-klänningen började jag egentligen sy innan skjortan jag bloggade häromdagen, men den blev ändå klar efter. Kalle är ett sånt mönster som jag sett på många ställen men bara bläddrat förbi, tyckt att ja den var väl helt okej men inget jag vill sy. Så var det någon på instagram som frågade efter lösa skjortklänningar och jag tipsade om Kalle, och så väcktes en tanke om att ja men en sån kanske skulle vara bra efter operationen. Och nu älskar jag detta mönster, tycker det är svinsnyggt och är på väg att sy min tredje! Så kan det gå, det är ju tur att man kan ändra sig. 

Jag velade länge kring vilken storlek jag skulle sy. Enligt måttabellen skulle jag sy en storlek 14 men det är ju med mitt nuvarande bystmått, plus att jag ändå aldrig kan ta det måttet eftersom att resten av kroppen är mindre än bystmåttet. Funderade på strl 12 men finished measurements kändes för stort. Ett tips när man har större byst än genomsnittet är att mäta sin "high bust" (vet inte vad det kallas på svenska) vilket är måttet på övre delen av bysten och det gjorde jag vilket gav mig strl 10. Så det sydde jag och är väldigt nöjd med! Jag sydde en toille också först för att vara på den säkra sidan, det är ju extremt trist att göra men bättre än att klippa i dyrare tyg och bli missnöjd. 

Tyget är tencel från Gårda Textil. Jag hade siktat in mig på tencel i ljusblått, lite denimfärgad, som jag sett där för ett tag sen men det var slut. Och faktiskt är jag rätt glad för det för är så nöjd med detta grå som det blev istället! Jag är alltid glad när jag hittar tencel (eller lyocell då), det känns som viskos (som jag älskar) men är mycket bättre för miljön. 

En grej som jag funderade mycket över var fickor. Alla klänningar bör ha fickor enligt mig men jag visste inte riktigt hur jag skulle sätta dit fickor utan att förlora "den förstora skjortan"-looken. Tillslut bestämde jag mig för vanliga fyrkantiga utanpåfickor. Den är kanske snyggare utan fickor men det är skitsamma, jag behöver fickor! Och jag tycker det blev helt okej ändå. Annars har jag inte gjort några större ändringar, kortat av den 5cm och höjt bröstfickan 1 inch bara. 

Mönster: Kalle shirtdress från Closet Case
Storlek: 10
Ändringar: kortad av 5cm, höjt upp bröstfickan 1 inch och lagt till fickor. 
Tyg: tencel från Gårda Textil
Fotograf: jag själv med självutlösare

No comments: