Sunday, May 13, 2018

En blommig Kielo

Nämen, en till Kielo! Japp så är det, och denna gången i ett riktigt drömtyg. Det här tyget är ett sånt spontanköp jag gjorde en gång när jag egentligen inte riktigt hade råd men det var på väg att ta slut och jag var tvungen att ha det. Det kommer från en av kollektionerna som Cotton & Steel och Rifle paper gjort och jag tror inte att just detta finns att köpa längre tyvärr. Jag var nervös för att klippa i det men tillslut gjorde jag det och det är jag glad över! 

Tidigare har jag sytt en Kielo i trikå och en i svart vävd viskos. Denna är också vävd, i rayon. Det enda negativa med Kielo är väl att jag inte kommit på hur jag ska få till ett par fickor på den. Såg att en kvinna gjort fickor i de delar som viks över, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till. Får klura lite mer på det. 

Jag har fått flera frågor på Instagram om den här klänningen är lämplig för nybörjare att sy och det är förstås jättesvårt att svara på men jag skulle gissa på ett ja. Det är ingen direkt passform att prata om i och med knytet, mest raka linjer och inte så mycket detaljer. Är du nybörjare och vill sy den så testa! Men gör det i ett billigt tyg :). 

Obligatorisk bild på hur Kielo är konstruerad


Mönster: Kielo wrap dress
Storlek: 12
Ändringar: Avkortad ca 40cm, uppflyttad slits, kantad med snedslå ärmhål och halslinning.
Tyg: Birch floral navy, rayon från Cotton & Steel
Fotograf: Simon, redigerade av mig

1 comment:

Efwa - Medea said...

Det där tyget alltså... <3 Det är verkligen ett drömtyg. Klänningen är verkligen fin på dig!