Tuesday, May 22, 2018

Före och efter bröstförminskningen

Har funderat lite på om jag skulle lägga ut de här bilderna på bloggen (har lagt dem på Instagram Stories innan) men äh wtf nu kör jag. Det är ju bara bröst! Men lägger ut som små bilder, de som vill se närmare kan bara klicka för att få upp en större version.
Det här är alltså jag före och efter operationen, med katthuvud eftersom det känns mindre privat då. Efterbilden är tagen bara tre dagar efter operationen är gjord, första gången jag tog av mig bhn för att duscha (det var så läskigt att ta av den, kändes som att brösten skulle lossna). Jag har inte tagit någon mer efterbild för först fick jag en infektion och just nu har jag ingen tejp på brösten utan ett silikonstift och då ser ärren mycket mer läskiga ut. 


Nu har det gått fyra veckor och jag det har verkligen varit så mycket lättare än jag förväntat mig. Och då fick jag ändå en infektion i det ena bröstet och åt en antibiotikakur (min första som vuxen, satan vilka stora jobbiga tabletter att svälja). En väldigt lätt infektion dock, jag kände inte av den mer än att bröstet blev lite rött och aningens hårt på ett ställe plus luktade lite konstigt. Jobbigast har varit att min mage inte fixade varken morfin eller antibiotika, så magen har gjort mer ont än brösten. Det är ju ändå rätt positivt! Och jag har hela tiden fått påminna mig själv om att inte lyfta grejer, inte gå för fort osv för jag har känt mig helt som 
vanligt. 

Nu har hunnit träna två gånger också, fick grönt ljus att börja träna i fredags när antibiotikakuren var slut. Dvs ca 3,5 vecka efter operation. Har kört två lätta benpass på gymmet, överkroppen måste jag vänta ytterligare lite med. Och löpning (vilket jag ändå nästan aldrig ägnar mig åt längre) ska man ha 3 månaders uppehåll med om jag minns rätt.  

Och här kommer en bröstbild till för jag tycker det här är så fascinerande. Bröstvårtan flyttas uppåt, vårtgården förminskas och hamnar i cirkeln som är ritad. Pricken i mitten är där själva bröstvårtan hamnar. Och sen till det sjukaste: strecken på sidorna, de som lutar snett neråt SYS IHOP. De två blir alltså ihopsydda rakt lodrätt under bröstet. Det är så sjukt, kan inte riktigt fatta det! Allt det som sitter under där är borta nu liksom? 

Ryggmässigt har jag inte helt kunnat avgöra än hur mycket det avlastat, även om det inte gjort så ont har jag varit stel och lite orörlig i överkroppen efter operationen. Men jag behöver inte tänka lika ofta på att rotera bak axlarna och sträcka på mig (det är något jag automatiskt gör ett par ggr per dag). Och känslan av att inte behöva lyfta på brösten efter duschen för att torka noga under (och ha babypuder varma dagar) är fantastisk! På något sätt känner jag mig lättare i kroppen? Svårt att sätta fingret på, men en "lättare känsla" liksom. 

Jag är så glad att jag gjorde det här! Ja det kostade mycket pengar (det är fortfarande lite jobbigt att tänka på) men jag tycker absolut att det var värt det. 

Lite korta fakta för den som undrar: 
Jag gjorde det privat eftersom landstinget inte godkände mig, det har jag skrivit mer om här
Kirurg: Carolina Borén hos Art Clinic i Göteborg
Kostnad: 50 300:-
Datum: 23 april 2018
Mina inlägg om förminskningen samlar jag i en egen kategori som heter Bröstförminskning, klicka på den för att läsa alla inlägg. 

13 comments:

Anonymous said...

Wow! Det ser ju jättebra ut. Grattis!
Detta är ju något som jag har velat göra hur länge som helst! Var det genom landstinget eller privat? Vad heter kliniken?
/Anna

Cecilia N said...

Stiligt med rak söm mitt inunder. Och proprtionerlig och fin storlek.

Clara said...

Anna: det var privat, hos Art Clinic. Kirurgen heter Carolina Borén och jag betalade 50 300 kr. Ska skriva det som en liten faktaruta under, skrev det i ett tidigare inlägg men lika bra att skriva det här också :)

Anonymous said...

Kære Clara
Tusind tak for dit mod og din åbenhed.
Jeg er en dansk kvinde, som har fulgt dig flere år - og tænker at fortsætte med det.
Jeg vil ønske dig held og lykke med dit nye, lettere look.
D fra København

Helga said...

Vad skönt att allt gått så bra! Är så glad för din skull :)

Anonymous said...

Tack för svar! :-)
Oj vad peppad jag blir att göra detta. Tack!
/Anna

emma said...

Jag kämpar nu med att gå ner i vikt i hopp om att få operation via landstinget. Har 9 kg till normalvikt. Mina Bröst ser ut som dina gjorde innan operationen. Dom ser jättefina ut nu! Blir så glad och hoppas jag också kan få så fina. Vore kul att få någon mer uppföljning på hur dom ser ut nu och hur ärren är .

Elinore Gustafsson said...

Testade du att söka via landstinget eller gjorde du privat direkt? Så himla fint resultat!

Anna Nilsson said...

Hej! Tack för att du berättat så bra om din förminskning. Hur känns det idag, när det gått längre tid efter op? Har du mindre ont i ryggen och känner du fortfarande en lättnad i kroppen?

Emelie said...

Hej!!! Halkade in på din blogg här när jag googlade lite.
Har ääääääntligen bokat tid för bröstförminskning och jag är väldigt lik dig i kroppen på före-bilden så det verkar lovande! När jag läste lite mer såg jag att det var Carolina Borén som op dig, och hon ska op mig!! Fast på Elite Clinic som hon arbetar och äger nu. Underbart! Så peppad!!!!!! Väntat i flera år på detta!!!

Emelie said...

Hej!!! Halkade in på din blogg här när jag googlade lite.
Har ääääääntligen bokat tid för bröstförminskning och jag är väldigt lik dig i kroppen på före-bilden så det verkar lovande! När jag läste lite mer såg jag att det var Carolina Borén som op dig, och hon ska op mig!! Fast på Elite Clinic som hon arbetar och äger nu. Underbart! Så peppad!!!!!! Väntat i flera år på detta!!!

Clara said...

Emelie: men vad kul! Jag har tänkt jättelänge att jag ska skriva ett inlägg om hur det känns nu 2 år senare. Jag är så nöjd med resultatet, och den storlek jag har nu känns helt rätt för mig! Så skönt att slippa allt krångel som stora tunga bröst för med sig. Tror att du kommer bli hur nöjd som helst!

Emelie said...

Hej igen!
Op är gjord för fem dagar sedan och känns bra! Känner fortfarande mej väldigt svullen och brösten står rakt ut :) skulle gärna vilja läsa om hur du upplevde tiden efter och hur lång tid det tog för dej att känna att dom blev ”normala”? Alltså sjunker dom ner lite och blir mjuka, ej så svullna? Hur lång tid tar det?
Osv osv.. tacksam för svar!!